Supermarkten zullen online luiers niet graag zien komen

Bittle Big Change’ heet de nieuwe dienst die Ontex dinsdag in de Benelux lanceert. ‘Een belangrijke stap in de digitale transformatie van ons bedrijf’, noemt CEO Charles Bouaziz de nieuwigheid. ‘Little Big Change is ons antwoord op het veranderende gedrag en de veranderende behoeften van de consument. Het abonnementsmodel wordt een belangrijke pijler voor de toekomstige groei van het bedrijf’, klinkt het.

Ontex ontwikkelde voor Little Big Change een luier met dezelfde naam die alleen online te krijgen zal zijn. Voor de nieuwe dienst worden geen leveringskosten aangerekend.

Niche

Supermarktdirecteurs zullen niet graag lezen dat Ontex hen overslaat. ‘Dit soort initiatieven blijft niche, maar het knabbelt met andere niches wel weer extra aan de verkoop van de supermarkt’, zegt Gino Van Ossel, winkelexpert aan de Vlerick Business School.

De omzet stond al onder druk door pakweg de maaltijdboxen van HelloFresh, de maaltijden van Deliveroo, Nespresso dat de supermarkt passeert en AB InBev dat bier verkoopt via zijn eigen webwinkel Hopt.be. ‘Enkele shampoomakers passeren de supermarkten door via Veepee (het voormalige Vente-Exclusive, red.) rechtstreeks aan de eindklant te verkopen’, zegt Van Ossel.

Ook Bart Van Malderen, de vroegere eigenaar van Ontex, gelooft met zijn bedrijf Drylock in het concept van een online luierabonnement. Drylock stapte begin juni in de Duitse startup Lillydoo, die online luiers verdeelt. Lillydoo werd vier jaar geleden opgericht door enkele voormalige managers van de luierreus Procter & Gamble, de groep achter Pampers. In 2016 bracht het zijn eerste producten op de markt, met Drylock als een van zijn leveranciers.

Bron: Tijd.be